27.07.2020

Dünya'nın İlk Jet Motorlu Savaş Uçağı - Messerschmitt Me-262


Messerschmitt Me-262, seri üretim olup muharebeye giren ilk jet motorlu savaş uçağı olarak bilinir. Proje, Willy Messerschmitt'in o zamanlar BMW'nin geliştirmekte olduğu motorla yeni bir avcı uçağı yapması için çağrılmasıyla başlamıştı. Evet BMW, şu anda otomobil markası olarak bildiğimiz çoğu Alman firması (BMW, Mercedes,MAN,Volkswagen gibi), o zamanlar Almanya için motorlar ve askeri taşıtlar üretiyordu. 

Uçağın konfigrasyonu ince bir aerodinamik gövde ile kanatlara yerleştirilimiş 2 adet jet motorundan oluşuyordu. Bu konfigrasyon 2. Dünya Savaşı'nın sona ermesine rağmen uzun yıllar Sovetler Birliği tarafından da kullanıldı.

1941 yılında uçağın gövdesi uçmak için hazır olsa da BMW motorları bir türlü gelişim süreçlerini tamamlayamıyordu. Bu yüzden ilk denemelerde uçağın burnuna destek amaçlı piston motoru yerleştirildi. Bu motor sayesinde uçağın diğer sistemleri erkenden, başarıyla test edilebildi. 


Uçağın ilk prototipleri klasik kuyruk tekerliği ile donatılmıştı. Fakat ilerleyen süreçte bu iniş takımı, uçağın motoruna zarar vereceği ve çok tehlikeli olacağı nedeniyle içeri toplanabilir, üçlü iniş takımıyla değiştirildi. İniş takımları burunda ve kanatlarda bulunuyordu.



Uçağın savaşta kullanılması 1944 yıllarını bulmuştu. 1939 yılında projesine başlanan Me-262'in gecikmesinde en büyük nedenleri Luftwaffe'nin ilgisizliği, Adolf Hitler'in bombardıman uçağındaki ısrarı ve motorda yaşanan sorunlar oluşturmuştu. 1943 yılında Junkers gerekli güç kaynağı ve motoru üretince sonunda uçağı üretmek olanaklı hale gelebilmişti. 1944 yılının ortalarında Me-262A-1a savaşa dahil oldu. 30 mm topuyla başta Müttefikler'e göz dağı vermekle beraber muharebelerde de çok iyi iş çıkardı. Bu Almanlar'ın lehine olsa da çok geç kalınmıştı. Çünkü Almanlar artık saldıran taraf değil, savunan taraftı ve dört tarafı düşmanlarla çevriliydi. Savaşın uzamasıyla beraber Almanlar'ın artık ne uçağı üretecek mühendisi ne de uçuracak pilotu kalmıştı.


Uçak aynı zamanda başarılı olsa dahi bahsettiğim nedenlerden ötürü, sayısal olarak dışlanmıştı. Örneğin 18 Mart 1944 tarihinde, Müttefikler 1221 bombardıman ve 632 eskort uçağı ile bir hava saldırısı başlatmış, Almanlar ise saldırıya sadece 37 Me-262 ile karşılık verebilmişti. Bu saldırıda Almanlar 12 bombardıman ve 1 avcı uçağı düşürmüşler, kendileri de 3 adet kayıp vermişti. Kayıpları orantısal olarak iyi olsa da yaklaşık 2000 uçaklık bir filoya sadece %1'lik bir hasar verebilmişlerdi. Uçaktan toplam 1433 üretilmesine rağmen sadece 300 adeti muharebede aktif olarak kullanılabildi. 500 adeti daha yerde iken tahrip olmuş, kalanları ise yakıt ve parça yokluğunda uçamamışlardı. 


Bu uçağın başka modelleri de çok kullanılmasa da üretildi. Bu uçaklar iki topun kaldırılarak bombalamaya yardımcı aletlerin takıldığı Me-262A-2a/U1 ve Me-262A-2a/U2'dir. Çok bir işlevleri olmayan bu uçaklar sadece Almanlar'ın nasıl boş stratijilerle savaşı kaybettiğinin bir göstergesidir. 

Çekoslavakya, Almanlar'ın savaşı kaybetmesiyle beraber kendi sınırlarında kalan Me-262'leri savaştan sonra değerlendirebildi. İşgal sırasında Almanlar'dan öğrendikleri sayesinde Me-262'leri S.62 rumuzu ile Avia fabrikasında bir süre ürettiler.


Messerschmitt Me-262 Teknik Özellikleri:

Mürettebat: 1
Uzunluk (m): 10.6
Kanat Açıklığı (m): 12.6
Yükseklik (m): 3.5
Ağırlık Boş (kg): 3795
Ağırlık Dolu (kg): 6473

Motor: Jumo 004
Üretici: Junkers
İtki Kuvveti/Ağırlık (N/kg): 12.2

Maksimum Hız: 800 km/h
Menzil: 1050 km
Tavan İrtifa: 11450 m
Tırmanma Oranı: 20 (m/sn) 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder